Saturday, August 29, 2009

Masalah Pelajar

Tepat pukul 00.00 am pada 29 ogos 2009 Majlis Amanah Rakyat melalui sistem auto payment telah mengkreditkan ke dalam akaun pelajar untuk elaun sara diri bagi pelajar-pelajar kolej poly-tech MARA Kota Bharu. Lebih mengembirakan lagi apabila ada sebahagian daripada pelajar mendapat RM5035.50 melaluinya.

Namun apa yang lebih mengejutkan,pada pukul 8.00 am pada tarikh yang sama dalam penyata bank telah menunjukan sistem direct debit yang baru diperkenalkan kolej poly-tech MARA telah pun dilakukan ke atas akaun pelajar dan didebitkan sebanyak RM550.00. Jumlah tersebut tidak termasuk service charge sebanyak RM0.80 bagi setiap akaun.

Apa yang menjadi persoalan pelajar, tujuan apakah jumlah sebanyak RM 550.00 tersebut di debitkan dari akaun pelajar? melalui pengatahuan pelajar, tidak ada di dalam invois kewangan pelajar jumlah yuran yang berjumlah sebanyak RM550.00. selain itu jumlah service charge sebanyak Rm0.80 melalui sistem direct debit ini juga amat membebankan pelajar.Walaupun jumlah tersebut pada kasarnya sedikit, namun hakikatnya sistem DIRECT DEBIT yang diperkenalkan oleh kolej ini tetep merugikan dan menimbulkan pelbagai masalah kepada pelajar.

Jumlah potongan yang menjadi teka-teki kepada pelajar ini haruslah dijawab dengan segera oleh pihak kolej agar tidak menimbulkan kekeliruan di antara pelajar dengan pihak Kolej.Memegang kata daripada Rektor kolej Dato' Razali Agus bahawa "pelajar-pelajar KPTM ini adalah duta kolej ini". Sesunguhnya kami mampu menaikkan mahupun menjatuhkan nama kolej.

3 comments:

  1. dlm kul 6 td, sy g check akaun sy,
    xda duit pon..
    bg td lak xcheck lg...
    2 mknenye mmh xmsk lg ke da kne msuk kat drect debit..?
    b4 nie, sy jz dpt cek, lom pnh mara msuk akaun..
    sape2 ley tlg bgtau cam ne nk tau duit 2 da msuk drect debit ke lom..?

    ReplyDelete
  2. senang je nk taw camner direct debit tu dah dibuat atau belum..
    bagi yang telah menggunakan sistem cimb clicks,
    semua penyata boleh dirujuk melalui laman tersebut
    http://www.cimbclicks.com.my/ibk/> view calendar>click kat tarikh hari ni, so korang akan dapat maklumat tersebut...klu dah kena buat direct debit tu,dia akan nyatakan kat sana.

    ReplyDelete
  3. sepatutnya masalah yang timbul camne....Majlis Perwakilan Pelajar KPTMKB (MPPKPTMKB) mesti la membantu pelajar... berjumpa dengan pelajar semua jurusan bkn hanye duk diam sahaja....jd tolong la ambik tindakan sewajarnye sebelum pelajar mengata yg bukan2 tentang MPP...

    ReplyDelete